Časovi vožnje, korak do položenog vozačkog ispita

časovi vožnje

Časovi vožnje predstavljaju uslov za svakog kandidata koji se odluči za sticanje vozačke dozvole. Nakon navršenih 18 godina, kandidat stiče pravo za polaganje praktičnog vozačkog ispita. Svaki kandidat koji se odluči za časove vožnje, u osnovi mora položiti 40 časova teorije a zatim savladati praktičnu obuku. Praktična obuka odnosno časovi vožnje održavaju se na poligonu i na otvorenom putu. 

Veštine za  koje se  kandidati obučavaju

Na časovima vožnji  kandidati se obučavaju da sve radnje vozilom obavljaju svesno i odgovorno. Osnovno što kandidat savlada je svakako kretanje vozilom. Komande u vozilu za paljenje, kočioni sistem,  manipulacija volanom i menjačom su osnova za kretanje vozila. Nakon savladanih veština paljenja, kandidat odlazi na poligon gde uz pomoć prepreka u vidu čunjeva savladava parkiranje. Parkiranje pravom linijom i bočno. Obilaženje, preticanje i mimoilaženje su radnje za koje važi pravilo isključivo uz naredbu instruktora. Kretanje vozila na nagibima se obično odigrava uz pomoć ručne. Pravilan prolazak kroz raskrsnicu uvek se reguliše svetlosnom saobraćajnom signalizacijom. 

Pravila saobraćaja u kružnom toku

Tokom časova vožnje, kandidati se osposobljavaju za kretanje vozilom kroz kružni tok.  Osnovno pravilo u kružnom toku je da svako ko je u kružnom toku uvek ima prednost, u odnosu na onoga ko je van njega. 

Ako kružni tok ima više saobraćajnih traka, svi učesnici u saobraćaju u unutrašnjim trakama kružnog toka nemaju prednost naspram vozila u spoljašnjoj traci. Vozilo koje nastavlja kretanje trakom kojom se vozi uvek ima prednost. 

Ako se u kružnom toku nalazi saobraćajac, njegove naredbe se moraju poštovati.  Časovima vožnje, kandidati prolaze više puta navedena pravilla, kako bi im bilo olakšano usvajanje navedenih pravila. 

Časovi vožnje kroz realne vremenske situacije

Tokom časova vožnje, svaki kandidat će sa svojim instruktorom proći kroz realne vremenske situacije. Ono što je dodatno tokom praktične obuke, svakako je vožnja tokom noći ali i u uslovima smanjene vidljivosti usled magle i kiše.

 Tokom kiše, na časovima vožnje kandidati će savladati osećaj za kočenje, pogotovo na terenima koji su inače prekriveni rupama. Prilikom kretanja vozila na terenima sa smanjenom vidljivošću, svi kandidati na časovima vožnje moraju koristiti kratka svetla ili svetla za maglu. U navedenom slučaju, opasno je obilaženje i zaustavljanje vozila. Zaključak za sve vremenske uslove: brzina vozila mora biti prilagodjena svim vremenskim uslovima.

Savladavanje kretanja vozila kroz raskrsnicu

Na raskrsnicama, tokom praktične obuke, kandidati imaju mogućnost prolaska pravo, polukružnok okretanja, skretanja u levo kao i skretanje u desno. 

Skretanje u desno, vozač će ostvariti isključivo kretanjem uz saobraćajnu traku koja vodi uz  desnu ivicu kolovoza. Usled skretanja u svakom trenutku kandidat na praktičnoj obuci ne bi smeo ugroziti pešake ili bicikliste.  

Skretanje u levo se takođe vrši kretanjem uz krajnju levu saobraćajnu traku. Skretanje u levo se vodi kao opasna radnja, jer vozač mora proći sa leve strane raskrsnice u pravcu kretanja. 

Postoje raskrsnice sa jednom saobraćajnom trakom kao i one sa dve ili više traka. Prednost tokom kretanja vozila, kandidati ostvaruju izlaskom do linije preglednosti. Potrebno je dobro osmortiti levo i desno. Veliku važnost potrebno je obratiti na pešake koji u saobraćaju često imaju neodgovorno ponašanje, ugrožavajućin time svoju bezbednost.