Prilikom razmatranja odluka da li su domovi za stare pravi izbor, koje donose osobe samostalno ili uz konsultovanje sa članovima porodice i dogovor, važno je upoznati se sa osnovnim pravilima apliciranja i konkurisanja za željenu ustanovu. To zahteva detaljno i blagovremeno informisanje, prikupljanje dokumentacije i upoznavanje sa pravilima života u ustanovi.
Postoji definisana administrativna procedura koja se mora realizovati prilikom apliciranja, na osnovu koje domovi za stare formiraju rang listu i nakon toga vrše prijem zainteresovanih korisnika u svoje ustanove. Kako bi sve bilo uspešno sprovedeno, bitno je da se svako upozna sa osnovnom procedurom apliciranja i izbora adekvatnog doma, kao i da donese odluku na osnovu koje će biti zadovoljan.
Potrebna dokumentacija
Kada se osobe odluče da su domovi za stare pravi izbor za svoju budućnost u poznom životnom dobu, važno je da znaju koja dokumenta treba da blagovremeno pripreme. Prvenstveno, kao osnovna dokumenta potrebno je da imaju fotokopiju lične karte, izvod iz matične knjige rođenih i popune izjavu da svojom voljom žele da budu smešteni u dom.
Pored toga, podnosi se i lekarsko uverenje, odnosno izveštaj koji pruža uvid u zdravstveno stanje budućeg korisnika, koje ne sme biti starije od 6 meseci. Domovi za stare zahtevaju dostavljanje i nalaza psihijatra, kao i neurologa ukoliko se lečenje vrši i kod ovog stručnjaka, kao i drugog lekara specijaliste prema potrebama i u zavisnosti od stanja osobe. Dodatno, potrebno je imati i dokaze o imovinskom stanju i prihodima – penziji, kako bi se stekao uvid u mogućnost snošenja troškova boravka u domu.
Obavljanje lekarskog pregleda prilikom apliciranja
Već je u prethodnom delu teksta pomenuto da je osnovni element procedure kada se biraju domovi za stare kao novo životno mesto i lekarsko uverenje. Ovaj dokument se dostavlja u cilju ispitivanja zdravstvenog stanja korisnika, kao i realizacije dalje procedure apliciranja za dom.
Konkretno, određeni domovi za stare imaju odeljenja intenzivne nege, ortopediju, specijalnu opremu za određene tegobe, delove namenjene obolelim od teških bolest i slično. Zbog svega toga, važno je da se nakon dostavljanja lekarskog uverenja i izveštaja od specijalista adekvatno preporuči najbolja ustanova za određeno zdravstveno stanje korisnika. To je važan korak prilikom konkurisanja, pa se ljudima dostavlja spisak adekvatnih domova, među kojima mogu odabrati onaj koji žele.
Donošenje odluke o prijemu u dom
Na kraju procedure, ne manje važan korak jeste i donošenje konačne odluke o prijemu u dom. Pored samih kandidata koji odlučuju da ustanove budu njihovo novo mesto za život u budućnosti, zvaničan element procedure jeste sastajanje Komisije za prijem.
Navedena komisija razmatra sve pristigle zahteve kandidata, dostavljenu dokumentaciju i donosi Odluku o prijemu u određenu ustanovu. S tim u vezi, odlučuje se na osnovu procene zdravstvenog stanja osobe, raspoloživih kapaciteta koje imaju domovi za stare, kao i ličnih želja korisnika za prijem u ustanovu na određenoj adresi.
Domovi za stare predstavljaju bitno mesto provođenja vremena u poznijem životnom dobu, obezbeđujući licima svu potrebnu negu i zaštitu u svakom trenutku. Procedura apliciranja i dobijanja željenog mesta zahteva prikupljanje dokumenata, kao i čekanje odluke komisije, što ne traje dugo i rezultira konačnom Odlukom o prijemu.