Sportske vesti kroz istoriju – od nekoliko redova za dokone bogataše do svetskog fenomena

Sportske vesti predstavljaju fenomen u pravom smislu te reči. Od kratkih informacija sa gurnutih na poslednje stranice novina, postale su medijska industrija koja zarađuje milijarde. Pokušaćemo da kroz istorijat i pregled promena kroz koje su prošle sportske vesti pogledamo kako je došlo do toga.

Najbolja definicija kojom se objašnjavaju sportske vesti je da one predstavljaju informacije i izveštaje sa utakmica, kao i informacije vezane za razne sportske događaje, život savremenih gladijatora i statističke podatke. Danas su sportske vesti sastavni deo svake novine i portala, dok na televizijama postoji veliki broj kanala koji su se profilisali samo za sportske vesti.

Kada su se pojavile sportske vesti?

Sportske vesti su se prvi put pojavile krajem XVIII veka u Velikoj Britaniji, otprilike u vreme kada su se pojavile prve novine slične onima kakve imamo i danas – samo na manje strana i ograničenim, lokalnim sadržajem.

Tada, kada novinarstvo još uvek nije bilo potpuno razvijeno kao profesija, sportske vesti predstavljale su samo suve izveštaje sa događaja i nadmetanja, i bile su usmerene uglavnom na višu klasu, koja je bila pismena i imala dovoljno slobodnog vremena da čita takve informacije, a ne da brine o egzistenciji.

Sportske vesti su uglavnom predstavljale izveštaje sa konjičkih trka, sporta koji je bio usmeren na više klase.

Korenite promene su nastupile velikim društvenim napretkom do kog je dovela industrijska revolucija. Sportske vesti su se promenile, i usmerene su na mnogo širu publiku. Širenjem pismenosti povećavao se tiraž novina, pa su sportske vesti počele da pokrivaju i “proleterske” sportove, kao što su boks, fudbal itd.

Tada je došlo do prave ekspanzije sadržaja koji su se bavili sportom, i sportske vesti su počele da dobijaju oblik kakav danas imaju. Krajem XIX veka, sa početkom održavanja Olimpijskih igara, počela je i nova era sportskog novinarstva, pošto su velika takmičenja još više popularizovala interesovanje ljudi za sport i sportske vesti. 

Posledice toga vidimo i danas, kada tokom utakmica Lige šampiona ili Svetskog prvenstva u fudbalu sportske vesti zauzimaju glavna mesta na novinskim stupcima i portalima.

Sportske vesti danas

Posle Drugog svetskog rata sportske vesti su postale ono što imamo danas. Redakcije imaju posebne odseke koji se bave samo sportom, dok televizije odvajaju veliki deo svoje minutaže za sport. Utakmice i važni događaji, poput Superboula u Americi, postaju najgledaniji sadržaji, koji televizijama omogućavaju da zarade veliki novac od reklama.

Sportske vesti su danas, u eri internet portalskog novinarstva, postale neodvojan sadržaj informisanja. To znači da svako od nas, bilo da je ljubitelj sporta ili ne, u svom džepu ima ogroman broj informacija vezanih za sport.

Pored klasičnih izveštaja sa utakmica ili velikih sportskih nadmetanja, sportske vesti danas ulaze i u sferu onoga što se naziva “selebriti” ili “džet set” novinarstvo. Priče o privatnom, ljubavnom životu sportista su redovno među najčitanijima, dok su sportisti poput Kristijana Ronalda, Novaka Đokovića ili Mesija postali heroji miliona ljudi širom sveta. 

Kao što vidimo, sportske vesti su se menjale kroz istoriju. Od kratkih tekstova na zadnjim stranama novina, posvećenih samo visokoj klasi, postale su sastavni deo svakog vida informisanja. Sa rapidnim razvojem interneta i savremenih tehnologija gotovo je nemoguće predvideti kako će sportske vesti izgledati u budućnosti, ali je sigurno da će i dalje ostati među najčitanijima.